вівторок, 16 лютого 2016 р.

8 клас Теплові явища І
Урок №1

Тема. Тепловий стан тіл. Температура та її вимірювання.
Мета: з’ясувати поняття температури і теплового стану тіла; з’ясувати суть
           одного із способів вимірювання температури, вивчити будову і принцип дії
           термометра; розвивати творчі здібності, уяву; виховувати в учнів інтерес до
           вивчення фізики.
Основні поняття: тепловий стан, температура, термометр, градус, теплова
           рівновага.
Обладнання: три посудини з водою різної температури, термометр, підручник з
          фізики.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

План-схема уроку

Етап уроку
Час, хв
Форми і методи діяльності
вчителя
Результат
1. Розминка
2
Вправа «Абетка добра»
Визначення психоемоційного стану учнів
2. Актуалізація опорних знань
4
Вправа «Відгадай загадку»
Вправа «Мозковий штурм»
Повторення вивченого матеріалу. Розвиток логічного мислення
3. Мотивація навчальної діяльності
3
Бесіда з учнями з опорою на їх досвід. Метод створення асоціацій та порівнянь
Розвиток уяви учнів, творчого мислення, підведення до повідомлення теми уроку
4. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
18
Пояснення вчителя з використанням демонстрацій та проблемних запитань
Засвоєння навчального матеріалу
5. Осмислення об’єктивних зв’язків
8
Самостійна робота з підручником
Закріплення вивченого матеріалу
6. Узагальнення знань
5
Вправа «Продовж речення»
Узагальнення і закріплення вивченого
7. Підсумки уроку
4
Вправа «Сенкан»
Підбиття підсумків
8. Домашнє завдання
1
Завдання репродуктивного, практичного спрямування; робота з додатковою літературою
Ефективне засвоєння теми



Хід уроку

І. Розминка
Вправа «Абетка добра».
До кожної літери слова «температура» дібрати добре слово.
Т – творчість
Е – елегантність
М – мама
П – працьовитість
Е – емоційність
Р – радість
А – ангел
Т – толерантність
У – Україна
Р – родина
А – академія
ІІ. Актуалізація опорних знань
 Вправа «Відгадай загадку».
1. Із гарячої криниці
    Через ніс водиця ллється ( Чайник )
2. В теплий дощик народився
    Парасолькою накрився
    Може б з лісу пострибав,
    Якби другу ногу мав ( Гриб )
3. Росте вона додолу головою,
    Росте вона холодною зимою.
    А тільки сонечко засяє –
    Вона заплаче й помирає ( Бурулька )
 Вправа «Мозковий штурм»
Спробуйте заплющити очі і пригадати все, що ви повязуєте зі словом «тепло».

                                           Шуба              піч                   літо 
                                         

Тепло

                                         
                                           Сонце          лампочка         батарея

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сучасна людина живе в оточенні корисних і розумних речей, і часом не
    уявляє, скільки цікавого могли б розповісти про себе деякі предмети, яким
    довгим і важким був їхній шлях розвитку. Наприклад, знайомий всім
    термометр. Він здається нам одвічним супутником людини, а насправді
    переступив поріг нашого дому не так вже давно.
У давні часи про температуру тіла людини судили по безпосередньому відчутті: гаряче, тепле, холодне. Така система існувала досить довго – до тих пір, поки одного разу Галілео-Галілей, відомий всім нам як великий вчений-астроном, не винайшов термоскоп. Дана конструкція дозволила Галілею судити про ступінь нагрітості тіла або про температуру. Сьогодні темою нашого уроку буде вивчення поняття температури та способу її вимірювання.
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
1. Поняття температури
Температура – це фізична величина, що характеризує ступінь нагрітості тіла.
Коли людина користується своїми відчуттями ( на дотик або на око ), то така оцінка температури є відносною і не завжди однозначною. Наприклад, в холодну кімнату ввійшла людина з двору, де лютує вітер і мороз. Вона скаже: «О, як тепло!» Інша людина, вийшовши з теплого приміщення, скаже: «О, як холодно!» 
Доведемо це на досліді. Візьмемо три посудини з холодною, теплою і гарячою водою. Коли одну руку занурити у холодну воду, іншу – у гарячу, а потім обидві руки – в теплу воду, то одній руці буде тепло, а іншій – холодно.
Отже, за власними відчуттями людина не завжди може однозначно визначити тепловий стан тіла
2. Поняття теплової рівноваги.
Давайте разом сформулюємо певні закони, за якими відбуваються теплові процеси:
а) більш нагріте тіло завжди віддає тепло менш нагрітому;
б) температури тіл, які контактують, з часом вирівнюються і стають однаковими.
У тіл з однаковою температурою теплообмін не відбувається – вони перебувають у стані теплової рівноваги.   
3. Термометр.
Для вимірювання температури використовують спеціально призначені для цього прилади, які називаються термометрами. Розглянемо рідинний термометр, принцип дії якого ґрунтується на залежності об’єму рідини від температури:
а) будова термометра (резервуар з рідиною, довга трубка, шкала);
б) визначення температури термометром (чим вища температура тіла, тим вищим є стовпчик рідини в термометрі)
Демонстрація різних видів термометрів.
V. Осмислення об’єктивних зв’язків
Самостійна робота учнів з підручником (ст.171)
1. Як на шкалі термометра позначають першу реперну точку? (00С)
2. Як на шкалі термометра позначають другу реперну точку? (1000С)
3. На скільки частин Цельсій поділив інтервал між цими точками? (на 100)
4. Що таке 10С? (це одна сота частина зміни температури води під час нагрівання її від температури плавлення до температури кипіння при нормальному атмосферному тиску)
5. Як позначають температуру за шкалою Цельсія? (t0)
VI. Узагальнення знань.
Вправа «Продовж речення»
Температура – це…
Теплова рівновага –це…
Термометр – це…
Термометр складається з …
Щоб правильно виміряти температуру тіла потрібно …
VII. Підсумки уроку.
Вправа «Сенкан»
Складіть сенкан зі словом «термометр».
Термометр
Рідинний, електронний
Показує, вимірює, допомагає
Прилад для вимірювання температури
Винахід людини
VIII. Домашнє завдання.
1. Опрацювати §33, виконати вправу 33.
2. Підготувати інформацію про різні температурні шкали.


Додаток І
Температурні шкали
     Для однозначного визначення температури різними методами й на основі зміни різних властивостей тіл, термометри необхідно градуювати. Для цього використовуються температурні шкали. В основі температурних шкал – особливі реперні точки, яким присвоюється певне значення температури. Історично склалися різні температурні шкали, що використовують різні реперні точки, які пов’язані з певними фізичними явищами, що відбуваються при певній температурі.
     В Міжнародній системі одиниць (СІ) термодинамічна температура входить до складу семи основних одиниць і виражається в Кельвінах. До складу похідних величин СІ, які мають спеціальну назву, входить температура Цельсія, яка вимірюється в градусах Цельсія. На практиці часто застосовують градуси Цельсія через історичні прив’язки до важливих характеристик води – температури танення льоду (0оС) і температури кипіння (100оС). Це зручно, оскільки більшість кліматичних процесів, процесів у живій природі, тощо пов'язані з цим діапазоном. Зміна температури на один градус Цельсія тотожна зміні температури на один Кельвін. Тому після введення в 1967 році нового визначення Кельвіна температура кипіння води перестала грати роль незмінної реперної точки і, як показують точні вимірювання, вона вже не дорівнює 100оС, а близько 99,975оС.
     У Міжнародній системі одиниць (СІ) для вимірювання температури застосовується шкала Кельвіна і символ К ( при цьому знак о відсутній). Широкий вжиток також мають системи Цельсія і Фаренгейта.

За шкалою Кельвіна
          0 градусів відповідають абсолютному нулю, тобто повній відсутності руху молекул. Інша реперна точка – потрійна точка води. ЇЇ температура 273, 16 К вибрана так, щоб один Кельвін відповідав одному градусу за шкалою Цельсія.
Температура за шкалою Кельвіна називається абсолютною температурою. Вона позначається великою латинською літерою Т. Шкала Кельвіна використовується в фізиці. ЇЇ називають термодинамічною шкалою, оскільки вона найкраще визначена. Наприклад, потрійна точка води на відміну від температури замерзання, не залежить від тиску.

За шкалою Цельсія
          0оС відповідає температура замерзання води, 100оС – температура кипіння води (при тиску в 1 атмосферу). Здебільшого температура за шкалою Цельсія позначається маленькою латинською літерою t.

За шкалою Фаренгейта
          Замерзання і кипіння води розділяють 180оF. Один градус за Фаренгейтом дорівнює 5/9Кельвіна або градуса Цельсія. Вода замерзає при 32оF, а кипить при 212оF.

Існували також інші системи вимірювання температури, які тепер вийшли з ужитку, такі як
·        шкала Ранкіна;
·        шкала Деліля;
·        шкала Ньютона;
·        шкала Реомюра;
·        шкала Ромера.



Немає коментарів:

Дописати коментар